Fitness Mette
Hvordan bliver man "Lean"?

Undgå forstoppelse i juledagene

Det er ingen hemmelighed at sukker – fed mad og store mængder godt kan sætte maven på en alvorlig prøvelse – og rigtig mange ender faktisk med mave kramper og forstoppelse efter en 3-4 dages æde gilde.

2zxywgncvwbpc0xb_628_1000

Jeg læste Lisa Heidi Whitt fra diabetes foreningens bedste råd mod forstoppelse her over julen, og tænkte jeg lige ville dele dem med jer …

i5824_

  • Servér grove grøntsager eller kål som tilbehør til den traditionelle julemiddag eller frokost. Det kan for eksempel være grønkålssalat eller bagte rodfrugter. Kostfibrene i de grove grøntsager giver maven noget at arbejde med.
  • Gør plads til gåture i juledagene. Det gør godt for dig, og sætter gang i fordøjelsen.
  • Drik rigeligt vand i forbindelse med dine julemåltider.
    Spring ikke morgenmaden over, selvom du ved, at der venter meget mad i løbet af dagen. Er du meget sulten, når du sætter dig til bords, er der stor sandsynlighed for, at du spiser for meget.
  • Sørg også for at tage grøntsager på din tallerken, hver gang du tager en portion af eksempelvis flæskestegen.
  • For meget og for fed mad kan give ubehag og mavepine. Nyd derfor maden, og spis langsomt, så du når at mærke, hvornår du er mæt.

Det er skønt med masser af mad –  meeeen pas nu på med overspisninger – og tag ovenstående råd med når det lige om lidt går løs ved de mange julefrokoster.

christmas-food-3

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Hvordan bliver man "Lean"?