Fitness Mette
De rigtige sko - der går lige i måsen!!

Flad mave … og synlig sixpack!

Jeg modtager mange mails og besked hvor folk spørger hvordan jeg træner min mave, og hvordan jeg får den flad. Desværre er der ikke et simpelt svar på det spørgsmål ..

IMG_4078

Der findes et hav af meninger omkring det at træne mave – hvor ofte – hvor tungt – hvor længe – hvor mange gentagelser osv. ?!  igen der er ikke et svar på dette – og det med mavetræning er umuligt at finde evidens baseret resultater på. Der findes ikke rigtigt og forkert når vi træner mave!

De fleste træner mave i håbet om at ramme en sixpack en dag – og lad os lige slå en ting fast! En sixpack popper ikke lige pludselig frem fordi du træner mange maveøvelser. Sixpacken kommer frem når fedtprocenten er tilstrækkelig lav – og fedtlaget over mavemullerne er så minimalt at musklerne bliver synlige.

maxresdefault

Sixpack er også genetisk   – jeg har set RIGTIG mange udgaver af atlet maver, med lav fedtprocent, og de ser alle sammen forskellige ud. To veltrænet piger med samme fedt% kan altså sagtens have vidt forskellige synlige mavemuskler – aka sixpack. Der findes også både 4-pack – og 8-pack.

Der er mange der tror at jo mere man træner sine mavemuskler – jo mere sixpack kommer der frem – desværre er det ikke helt sådan. Fedtprocenten er altafgørende og da vi jo ikke kan punktforbrænde skal de fleste piger ret langt ned i fedtprocent (da vi har det med at lagre fedt på bla. mave) før end der kommer muskulatur til syne.

IMG_3913

Jeg træner mave i alle mine trænings pas – direkte eller indirekte. Indirekte – her mener jeg at hver eneste gang jeg laver et tungt løft, en tung squat, et tungt pres over hovedet, ja så bruger jeg hele min core og mine mavemuskler er i den grad aktiveret. Ind i mellem sæt kan jeg godt finde på at “hygge” mig lidt med lidt forskellige maveøvelser – men det er mest af alt for sjov – og for at blive stærkere i min core.

IMG_3583 IMG_3763

Min sixpack kommer stille og roligt frem når min fedt% rammer omkring 12 – her efter bliver der bedre og bedre. Om morgen er der mest synlig sixpack – her er jeg lidt dehydreret og det bliver dermed nemmere at se muskulaturen.

Mine yndlings mave øvelser -som nemt kan laves mellem sæt er:

  • hanging legraises
  • plannken
  • crunches på bænk
  • side crunch med tung vægt
  • kabel crunch
  • wall ball crunch

SÅ hvis du vil have sixpack til sommerens bikini habit, ja så er det gang i den sunde kost – og ned med fedtprocenten. En af de nærmeste dage vil jeg skrive lidt om hvordan jeg cutter når jeg er på diæt … soooo stay tuned !!

IMG_4048

ps. – NEJ jeg render ikke rundt med sixpack hele året – det er kun månederne op til en konkurrence og ugerne (ja ugerne!!) efter …

   

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

De rigtige sko - der går lige i måsen!!