Fitness Mette
SPIS DIG TIL EN HØJERE EFTERFORBRÆNDING

10 vanvittige ting der følger med livet som konkurrence atlet!

Backstage til en fitness konkurrence er noget af et freak show  – og hvis ikke alle var dehydreret, fokuseret på sig selv og havde travlt med at blive spraytannet ualmindelig brune, mens de kører riskiks med diverse sukkertoppings i hovedet, ja så kan det da godt være at flere ville undre sig og tænke “shit hvor er det her underligt”!! For det er en underlig oplevelse, det med at opleve en backstage stemning.

IMG_4254

Når man er atlet og skal på scenen er der nogle ting der skal være i orden – og man skal have styr på – jeg har for sjov skrevet de ti punkter ned jeg ikke selv havde tænkt over inden jeg skulle på scenen første gang. Og JA der er nogen af dem der er lidt underlige…

  1. VÆSKEUDTØMNING – man tømmer kroppen for væske for at få muskler, streger og vener til at “poppe” tydeligere frem. Det kan godt betyde at man ugen inden konkurrencen skal drikke op mod 12 liter væske i døgnet!!
  2. NUL KROPSBEHÅRING – når man skal på scenen og smøres ind i soya farvet selvbruner er det vigtig at man ikke har lange hår (eller hår i det hele taget) farven kan sætte sig i. Derfor bliver de fleste atleter wax´et fra top til tå ugen inden konkurrencen.
  3. VITAVRAP – backstage er ALT pakket ind i vitavrap – ALT! Stole, gulve, toiletter, vandhaner, dørhåndtag, trapper – ALT hvad man kan komme til at smitte af på (ja soya farven smitter vandvittigt meget af!!)
  4. RISKISK MED NUTELLA – når man har kørt væskeudtøming og kroppen er godt dehydreret, vil man gerne have muskulaturen til at se fyldig ud, samtidig med at vener og åre springer frem. Det gør man ved at spise USANSYNLIGT mange riskiks (hurtige rene kulhydrater) – man kan snildt spise mellem 50-80 riskiks på sådan en konkurrence dag – og husk lige på at det er UDEN  at drikke noget til!!
  5. NØGENHED – alle atleter er stort set nøgne backstage. Mænd og damer i en pærevælling – tissemænd og tissekoner over det hele – bare bryster og (igen) unaturlig soya farvet, dehydreret, underernæret tynde, muskulære nøgne kroppe! Man skal ikke være blufærdig sådan et sted!!
  6. KROPSLIM – for at få bikinien til at sidde fast – og blive siddende præcis der hvor man ønsker den, bruger man lim. Jep LIM! Man limer ganske enkelt bikinien fast på huden. Der er ikke tale om en super lim der skal slides af, eller river huden med af når man tager den af igen – meeeen den er rimelig stærk og den holder!
  7. PIS I EN KOP – når man har fået limet sin bikini fast med førnævnte kropslim, ja så sidder bikinien altså hvor den skal, og så kan man ikke lige hive den ned om anklerne, bare fordi blæren pludselig vil af med de ganske få ml væske den trods alt er blevet fodret med. Nej så må man pisse i en kop! En lille engangs plastik kop helt op til huden, så tissetåren ikke får soya malingen til at løbe – og så stille og roligt tisse i koppen.
  8. PEEKWEAK – peekweek er ugen op til konkurrencen. Her ændres både kost og væskeindtag for de fleste. Først bliver alle ens kulhydrater taget fra en, for så at overloade kroppen med kulhydrater de sidste dage op til. Modsat med væsken  – her starter man med at hælde på i voldsomme mængder, for så at stoppe væskeindtaget (stort set) i dagene op til!
  9. TORSK – ASPARGES – TORSK – lær at elske torsk! Bum. Torsk er fyldt med proteiner og er næsten uden kalorier – derfor en fantastisk spise når de sidste stædige kilo skal smides inden en konkurrence. Asparges, i det hele taget grønne grønsager er vanddrivende og er derfor også at foretrække det sidste stykke tid inden scenen. Det betyder i al sin enkelthed at kosten betår af ganske få variationer det sidste stykke tid – og kan man ikke lide kylling og torsk – ja så må man lære at kunne lide det!
  10. OVERSPISNING  – når man er færdig på scenen, og konkurrencen er slut. Måske har man en ny konkurrence i sigte inden for de næste par uger men på konkurrence aftenen – og dagen efter – ja der gælder det for de fleste om at få så meget af alt det man har cravet de sidste mange mdr. indenbords. Det ender for langt de fleste i en alvorlig overspisning. Kroppen er slet slet slet ikke vant til de mængder – den er måske vant til 1200 kcal. på en hel dag – og jeg har set mange der kan køre 10.000 kcal. i skrutten den første dag eller to!! Det giver mavepine, madbaby og alvorlige ture på toilettet dagene efter. MEN for de fleste er det det hele værd :O)

Det var lige en lille top 10 over de lidt underlige og spøjse ting den er fitness sport bringer med på konkurrence plan. Det er en fantastisk sport – men som I måske kan læse af ovenstående skal man virkelig også elske sporten HELT IND TIL BENET, hvis man skal konkurrere inden for den. Jeg elsker den – og synes at alle de små sjove ting, er med til at gøre det underlige til det fantastiske.

IMG_2710 IMG_2720 IMG_3210 IMG_2769

   

6 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

SPIS DIG TIL EN HØJERE EFTERFORBRÆNDING