Fitness Mette
Morgen smoothies ..

Taurin – hva for noget?

Når man er på konkurrence diæt og får meget lidt mad – falder man helt naturligt i styrke når man træner. Som eksempler kan jeg fortælle at jeg i øvelsen Lat pulldown inden diæt start kunne trække 70 kg (4 x 6-8 gentagelser) og under diæt ikke kunne klare meget mere end 40 kg – det er næsten en halvering. I squat kunne jeg inden diæt kørte jeg både 80-90 og 100 kg – under diæt var det reduceret til 40-50-enkelte 60 kg.

IMG_3763

Når man så er færdig på en lang diæt, hvor kroppen måske har vænnet sig til flere gentagelser – og mindre vægt, og kroppen igen får MASSER af mad – og dermed energi, ja så kommer styrken igen. Denne gang er min styrke kommet væsentlig hurtigere end sidst – måske fordi jeg har været bedre til at spise ordentlig – og nok – denne gang. Jeg har fra ugen efter konkurrencen haft fokus på at spise en masse gode kulhydrater – proteiner og i de rigtige mængder. Jeg er lige nu stærkere end nogen sinde  ..

Den hurtige tilbagevenden styrke, har betydet STOR belastning for min krop. jeg har haft RIGTIG mange muskelkramper – og virkelig slemme  DOMS. Jeg har taget ekstra magnesium, spist bananer og i det hele taget haft fokus på foamrolling og muskel afslapning /restituering. MEN det har ikke været nok. Især efter bentræninger har jeg ligget søvnløs med muskel kramper – og det gør så forbandet nas!

6411_1

Jeg har derfor fået anbefalet “Taurin” – kender I det? (kan købes lige HER!)

Taurin er en ikke-essentiel aminosyre og er en af de mest almindeligt forekommende aminosyrer i kroppen og findes i centralnervesystemet, i de hvide blodceller, i hjernen og i skeletmuskulaturen. Det kan bidrage til at forbedre fysiske præstationer og give en bedre kropssammensætning.

Øger fokus.
Forhindrer muskelkramper.
Energibooster

Ligesom glutamin kan taurin i perioder med ekstrem fysisk udmattelse betragtes som en essentiel aminosyre, da kroppen ikke producerer nok af sig selv og dermed skal have det tilført udefra. Taurin har vist sig at være velegnet til at forbedre præstationer ved hjælp af flere mekanismer:

Forbedrer det mentale fokus
Taurin fungerer som en metabolsk sender og er vigtig for hjernens stofskifte. Det stabiliserer pulsen, eftersom det er en hæmmende neurotransmitter, som bidrager til bedre fokus under træning. Det kan også bidrage til at stabilisere cellemembraner i hjernen og i hjertet.

Regulerer mineralbalancen
Taurin regulerer vand og mineralsalte i blodet. Det opretholder bevægeligheden for kalium, magnesium og natrium gennem cellemembranen og regulerer jonbalancen mellem celler. Takket være sin evne til at regulere elektrolytter kan det være medvirkende til at forebygge muskelkramper.
Taurin har også betydning for muskelsammentrækninger og forbedrer musklernes mulighed for at generere kraft ved at øge optagelsen og frigørelsen af calciumjoner.

Taurin har betydning for produktionen af nitrogenoxid (NO), som anvendes ved muskelsammentrækninger. Denne mekanisme gør det muligt at træne hårdere.

Øget mentalt fokus.
Potent energikilde.
Forbedret kropssammensætning.
Jeg har købt denne – da den har fået de bedste anbefalinger – og til en god pris – kan købes Lige HER!

12309004_10154440268969768_1458239387_n

what-is-doms

Jeg startede på det i forgårs og er spændt på om det virker – skal træne ben i eftermiddag, så nu må vi se om det gør en forskel. Lige som med så meget andet skal det lige lagres u systemet, så der går nok en rum tid inden jeg får rigtig glæde af det – og lad os så håbe at jeg IKKE går som en der har skidt i bukserne de næste dage – eller holder manden vågen om natten fordi jeg ligger og spjætter i krampe … :O)

wpid-hangover-movie

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

 

Næste indlæg

Morgen smoothies ..