Fitness Mette
Mandags konkurrence - Vind Danmarks bedste protein pulver

Appelsinhud & strækmærker!!

Når man runder 30 – eller i det hele taget bare er ældre end teenager og måske oven i købet har født et par børn (eller 3!!) er der visse steder kroppen viser synlige tegn på at være “brugt”. – det er der ikke noget underligt i, det er naturens gang.

IMG_7020

Et af de spørgsmål jeg ofte får – især i forbindelse med scenen (og det at være atlet i den ældre klasse) og det at skulle stå i en meget lille bikini, der bestemt ikke skjuler noget som helst .. er 1. “Har du ingen strækmærker?” 2. “Hvad med appelsinhud?”

IMG_3539

1. strækmærker.

Jeg har 1 strækmærke. JA jeg er velsignet, og nej jeg fatter ikke at jeg er sluppet med 1 lille stræk (placeret lige over navlen) efter at have båret 3 ret store babyer til både uge 40-41 og 42. Jeg har i alle mine graviditeter smurt min mave dagligt med olie – men om det er det, eller genetik der har gjort forskellen kan jeg jo af gode grunde ikke svare på.

26573_369862239767_3415818_n

Jeg har været fysisk aktiv – spist sundt – og i det hele taget har jeg “kun” taget mellem 9-11 kg på ved mine graviditeter (og ungerne har vejet mellem 3500-3990 gr.)  Jeg tror på at en sund aktiv livsstil og ikke alt for mange overflødige kilo er vejen frem  – også når man er gravid. Strækmærker opstår jo når huden vokser hurtigere end elasticiteten i huden ikke kan følge med. Hvis man sørger for at de ekstra kilo kun er grundet graviditeten, og ikke overspisninger mv. ja så tror jeg på at man kan minimere strækmærker.

IMG_2575

Hvad er strækmærker?
Strækmærker er skader, som opstår i kroppens underhud. De ses i starten som rosa til blåviolette striber eller bånd på maven, måsen, brysterne, lårene eller armene. Striberne indebærer overstrækning af elastiske fibre i huden. Disse fibre genvinder ikke deres elasticitet, hvilket gør, at det i de allerfleste tilfælde drejer sig om varige ændringer i huden. ÆV!

Hvor hyppig er strækmærker?
Strækmærker angives at forekomme hos op til 90 % af alle gravide kvinder hen mod slutningen af graviditeten. Strækmærker er hyppigere blandt yngre kvinder, blandt kvinder der bære tvillingegraviditet, har meget fostervand og overvægtige kvinder. Ikke-hvide og kvinder med tidligere opståede strækmærker på bryst eller lår, eller som har en tendens til strækmærker i familien, har også øget risiko. Strækmærker er (eller kan være) altså også arvelige.

Personligt tror jeg mere på forebyggelse – iform af sund kost, undgå hurtig vægtøgning, massage af huden og evt. olie – for når skaden først er sket, ja så er den kommet for at blive.

IMG_2773

2. Appelsinhud.

Appelsinhud, eller cellulite, som det også hedder, viser sig fordi fedtet i underhuden ophober sig i små hulrum i bindevævet mellem overhuden og musklerne. Jo ældre vi bliver, jo stivere bliver bindevævet, og så opstår der buler og fordybninger i huden.

cate-132872180

Træning, motion  – og bevægelse i det hele taget kan gøre rigtig meget for appelsinhud. En gang troede man at en gang appelsinhud – altid appelsin hud. Dette er siden hen blevet modbevist – og det kan jeg personligt skrive under på. Da jeg ventede mit 3. barn – Caya, havde jeg efter fødslen appelsinhud på baglårene og lidt på ballerne. Jeg var SÅ ked af det – og læste en hel masse om det, og rådene var mange (RIGTIG mange)

Lad os lige slå 1 ting fast!! Cremer, mirakel olier og piller kan IKKE fjerne appelsinhud! punktum. Appelsin hud er fedt der har hobet sig op i underhuden – i en forandret hud struktur. Det kan f.eks. være efter graviditet, kraftig vægtøgning – men det kan også forekomme på slanke kvinder der måske bare ikke er aktive (eller er arveligt disponeret) Vi kan altså ikke fjerne fedt med cremer!

IMG_2370

 

Når vores musklers bindevæv med årene bliver mere stift og trækker sig sammen, så laver det små fordybninger i huden, som kaldes cellulite. Mange får med årene mere fedt i underhuden og det kan give mere appelsinhud. Heldigvis kan træning gøre meget for netop dette. Når vi træner, strammes bindevævet op, og vi forbrænder fedt. Når vi laver motion og forbrænder fedt, og i øvrigt spiser sundt og hensigtmæssigt, vil vores fedtmasse (fedtprocent) reduceres og dermed også appelsinhuden. Jeg har set mange kvinder og har haft mange klienter, der i takt med deres vægttab og fedtprocents reduktion har mindsket (nogle endda fjernet helt) deres appelsinhud. MANGE er meget overrasket over dette – positivt naturligvis, da de fleste har hørt at man netop ikke kan fjerne appelsinhud.

Jo mere du bruger dine muskler, jo mere strammer du vævet i huden op, og jo mere fedt brænder du af.
Den værste fjende for appelsinhud er trapper, trappemaskiner, cykling, hurtige gåture i kuperet terræn og alle former for vandgymnastik.

IMG_7859

Jeg har ikke noget appelsinhud tilbage – slet ikke, og det havde jeg efter min 3. fødsel, så jeg ved på egen krop at man kan træne sin appelsinhud VÆK! SÅ igang med træningen – den sunde kost (fibre, grønsager, ingen forarbejdet fødevare og i det hele taget “lean kost”) og masser af vand (ikke fordi vand har en direkte effekt på appelsinhud, men fordi 2-3 liter vand om dagen kan tage den lille sult så man ikke falder i og spiser uhensigtsmæssigt)

SÅ det er bare med at komme igang med træning, bevægelse og sund kost …

thumbs-up

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Mandags konkurrence - Vind Danmarks bedste protein pulver