Fitness Mette
Elske (at) hade forhold

En dag på diæt – HIGH carb day

Der er RIGTIG mange der spørger hvordan jeg spiser når jeg er på diæt.

IMG_9880

Det er svært at svare på hvor meget man skal spise under cut – og ikke mindst sammensætningen. Vi reagere alle forskelligt, og især kulhydrater og evnen til at cutte på dem, variere fra person til person. SÅ husk at det der virker for mig – ikke nødvendigvis virker for dig 🙂

På min cut diæt – nu 5 uger inde.

Til Morgen mad på mine High carb dage spiser jeg f.eks. :

– Havregryn, mini mælk, protein shake, nødder . – evt. lidt bær.

morgemad

Frokost: 

Til frokost får jeg :

Kød – Grønsager – Kulhydrater kunne f.eks. være 4 skiver protein rugbrød.

frokost

Kød kan være Kylling, oksekød, fisk, – i princippet også svin, lam og kalv, men det bryder jeg mig ikke om, så det holder jeg mig fra.

Grønsager kan være af alle slags – men min mave og mine tarme reagere bedst på de grønne grønsager (det er sådan noget man finder ud af når man er på diæt)

groenne_groentsager

De grønne grønsager indeholder – ud over bunker af vitaminer, mineraler og antioxidanter – klorofyl, der er det grønne pigment, som spiller en rolle i fotosyntesen. Det klorofyl, der findes i grønne fødevarer, giver en naturlig form for afgiftning, som fjerner de skadelige stoffer både fra tarmen og fra andre væv. Det mindsker også dårlig lugt fra munden – derfor findes stoffet i mange produkter mod dårlig ånde.

Grønne grøntsager og frugter har et et højt indhold af antioxidanter, A-vitamin, B-vitaminer, E-vitamin og K-vitamin og gavnlige stoffer, som har en god virkning på kroppens funktioner.

Jeg sørger ihvert fald (som tommelfinger regel) for at der er grønne grønsager til både frokost og aftens mad HVER dag.

Kulhydrater kan være Grovpasta, ris (spiser de sorte da de er fulde af antioxidanter), kartofler, grov boller, grov tortilla, eller rugbrød. Jeg har en svaghed for rugbrød, hvorfor min frokost kulhydrat på high carb dage tid bliver rugbrød. Kender I det nye protein rugbrød? – det er SÅ lækkert!!

proteinrig_pack_broed

 

Før – under – efter træning. 

Det er meget forskelligt om jeg spiser noget inden min træning. Som regel ligger min træning tidlig morgen, lige efter morgenmad eller aften, lige efter aftensmaden – her er det ikke nødvendigt at spise yderligere inden min træning.

Ligger mit træningspas om eftermiddagen – f.eks. et par timer eller tre efter frokost, ja så kan jeg godt have brug for lidt energi og her spiser jeg gerne lidt gulerødder eller et æble eller et par riskiks. Nogle gange har jeg gemt en rugbrød fra frokosten, og så spiser jeg den lige inden. Rugbrød er genial fordi den giver mig både her og nu energi, men den holder også lidt længere end de hurtige kulhydrater som f.eks. energidrik. Er jeg virkelig træt napper jeg et par koffein piller.

caffe

Under min træning drikker jeg Bcaa / aminosyre – læs HER hvorfor. 

træning

Efter træning drikker jeg en protein shake – og tager min micro kreatin. Jeg elsker min protein shake efter træning – den både smager godt og så er det følelsen af at have gjort det godt og være helt færdig – det smager mindst lige så godt :O)

IMG_0579Aftensmaden:

Aftensmaden er egentlig ret meget lig frokost på mine high carb dage – bortset fra at det ofte er mere decideret retter – af de varme slags jeg får her.

Kød  – Grønsager – kulhydrater – f.eks. kartofler eller (sorte) ris.

aften

Jeg hører tit atleter snakke om hvor meget bestemte fødevare hænger dem lagt ud af halsen på den anden side af diæten. Derfor forsøger jeg at variere mit indtag af fødevare så meget som muligt. Vi spiser f.eks. meget fisk her hjemme – alt mulig fisk. Jeg laver kylling på alverdens forskellige måder for  ikke at gå helt kold i kylling.

Aftensnack

Til aften snack får jeg stort set altid Skyr – enten med lidt bær, kanel eller sukrin. Jeg elsker min aftenskyr – og nyder den hver eneste aften.

skyr

Skyr er godt at gå i seng på da der er meget protein i skyr som kroppen kan bruge i løbet af natten. Det giver lidt mælkesyrebakterier til fordøjelsen, kasein til den langsomme proteinnedbrydelse og lidt fylde i maven. Det giver ro.

Jeg har en helt del virkelig gode opskrifter på skyr som kan gå til både aftens snack og morgenmad, men dem må I få i et andet blog indlæg 🙂 stay tuned…

Der er mange der er overrasket over hvor meget jeg spiser på diæt – men husk på at så længe man spiser lean kan man spise virkelig store mængder og stadig cutte ..

¨Jeg er stort set aldrig sulten og jeg elsker min sunde mad.

 

 

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Elske (at) hade forhold